Το να ξεκινάς ένα νέο project είναι συναρπαστικό. Έχεις την ιδέα, έχεις το σχέδιο, και τώρα χρειάζεσαι κάτι εξίσου σημαντικό: ένα domain name που να εκφράζει σωστά το project σου και να το βοηθά να ξεχωρίσει. Το domain name δεν είναι απλά μια διεύθυνση στο διαδίκτυο. Είναι το πρώτο πράγμα που βλέπει ο κόσμος όταν έρχεται σε επαφή με την ιδέα σου. Είναι κομμάτι της ταυτότητάς σου και μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία ή την αποτυχία σου.
Σε αυτό το άρθρο θα δούμε 10 πρακτικές συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να βρεις το τέλειο domain name για το νέο σου project.
1. Κράτησέ το σύντομο και απλό
Όσο πιο σύντομο είναι το domain σου, τόσο το καλύτερο. Οι χρήστες θυμούνται εύκολα σύντομα ονόματα και τα πληκτρολογούν χωρίς λάθη. Ένα domain με δύο ή τρεις λέξεις είναι ιδανικό. Αν ξεφύγεις σε μήκος, αυξάνεις τις πιθανότητες κάποιος να κάνει λάθος ή να το ξεχάσει.
Προτίμησε λέξεις που είναι καθημερινές και αναγνωρίσιμες από το ευρύ κοινό. Μην επιλέξεις πολύπλοκες τεχνικές εκφράσεις εκτός αν το κοινό σου τις γνωρίζει καλά. Ένα απλό όνομα κάνει και πιο εύκολη τη διαφήμιση από στόμα σε στόμα, που είναι πολύτιμη στα πρώτα στάδια ενός project.
2. Επίλεξε κατάληξη που ταιριάζει στο κοινό σου
Η κλασική επιλογή είναι το .com, καθώς οι περισσότεροι χρήστες το θεωρούν δεδομένο. Όμως υπάρχουν κι άλλες επιλογές. Αν το κοινό σου είναι αποκλειστικά στην Ελλάδα, το .gr είναι εξίσου ισχυρό. Αν το project σου είναι τεχνολογικό, μπορεί να ταιριάζει μια κατάληξη όπως .tech ή .io.
Μην ξεχνάς να σκεφτείς και μελλοντικά: ακόμα κι αν ξεκινάς σε τοπικό επίπεδο, σκέψου αν θέλεις κάποια στιγμή να επεκταθείς και στο εξωτερικό. Αν ναι, η κατάληξη .com θα σου ανοίξει περισσότερες πόρτες και θα διευκολύνει τη διεθνή αναγνωρισιμότητα.
3. Δώσε έμφαση στην ευκολία απομνημόνευσης
Το domain name σου πρέπει να είναι εύκολο να το θυμάται κάποιος που το άκουσε μόνο μία φορά. Σκέψου πώς θα φαινόταν σε μια συζήτηση: αν κάποιος το ακούσει, θα μπορεί να το θυμηθεί και να το πληκτρολογήσει σωστά αργότερα;
Ένα απλό τεστ που μπορείς να κάνεις είναι να πεις σε 2-3 άτομα το όνομα που σκέφτεσαι και να τους ζητήσεις, μετά από λίγα λεπτά, να το γράψουν πρόχειρα. Αν οι περισσότεροι το θυμούνται και το γράφουν σωστά, τότε βρίσκεσαι σε καλό δρόμο.
4. Απόφυγε αριθμούς και παύλες
Οι αριθμοί και οι παύλες προκαλούν σύγχυση. Όταν λες προφορικά το domain σου, πρέπει να εξηγείς αν το “5” είναι αριθμός ή λέξη, αν υπάρχει παύλα ή όχι. Όσο περισσότερες διευκρινίσεις χρειάζεται ένα domain, τόσο πιο εύκολο είναι να χαθεί το ενδιαφέρον.
Ακόμη και αν βρεις ένα ελεύθερο domain με παύλα ή αριθμό, σκέψου ότι στην καθημερινή επικοινωνία θα χρειάζεται συνεχώς εξηγήσεις, κάτι που κουράζει και δυσκολεύει το brand σου στο να γίνει αυθόρμητα αναγνωρίσιμο.
5. Σκέψου το brand που θέλεις να χτίσεις
Το domain name σου είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο θα χτίσεις το brand σου. Πρέπει να ταιριάζει με το ύφος, την ενέργεια και το μήνυμα του project σου. Αν το project είναι σοβαρό και επαγγελματικό, ένα παιχνιδιάρικο όνομα μπορεί να μην είναι κατάλληλο. Αν είναι δημιουργικό ή πρωτοποριακό, τότε μπορείς να παίξεις με πιο ευφάνταστες λέξεις.
Σκέψου επίσης το συναίσθημα που θέλεις να προκαλεί το όνομά σου. Ένα δυνατό domain δημιουργεί εικόνες, αναμνήσεις ή επιθυμία. Δεν είναι απλά τεχνικό εργαλείο, είναι μέσο σύνδεσης με το κοινό σου.
6. Έλεγξε αν είναι διαθέσιμο στα social media
Σήμερα, η παρουσία στα social media είναι αναπόσπαστο κομμάτι κάθε project. Πριν κλείσεις το domain name σου, καλό είναι να ελέγξεις αν το ίδιο όνομα ή ένα πολύ κοντινό είναι διαθέσιμο και στα βασικά κοινωνικά δίκτυα όπως Instagram, Facebook, LinkedIn και TikTok.
Αν το όνομα που θες είναι ήδη πιασμένο στα social media, μπορείς να εξετάσεις εναλλακτικές λύσεις, όπως μικρές παραλλαγές ή προσθήκη μιας λέξης όπως “official” ή “the”. Το βασικό είναι να έχεις όσο το δυνατόν πιο συνεπή παρουσία παντού.
7. Προτίμησε λέξεις που έχουν θετικό συνειρμό
Ο εγκέφαλος λειτουργεί με συνειρμούς. Κάποια ονόματα προκαλούν θετικά συναισθήματα ενώ άλλα αφήνουν ουδέτερη ή και αρνητική αίσθηση. Όταν επιλέγεις domain name, σκέψου πώς ακούγεται και πώς νιώθει κάποιος όταν το ακούει.
Για παράδειγμα, λέξεις που σχετίζονται με την επιτυχία, την εξέλιξη, την ενέργεια ή τη δημιουργικότητα λειτουργούν συνήθως θετικά. Κάνε λίγη έρευνα στο πώς αντιλαμβάνεται το κοινό τις λέξεις που σκέφτεσαι να χρησιμοποιήσεις.
8. Σκέψου και το SEO
Το domain name από μόνο του δεν καθορίζει την επιτυχία στο SEO, αλλά μπορεί να βοηθήσει. Αν το όνομα περιλαμβάνει μια βασική λέξη-κλειδί που σχετίζεται με το project σου, μπορεί να σου δώσει ένα μικρό πλεονέκτημα.
Φρόντισε όμως να μην θυσιάσεις την ποιότητα και την ευκολία του domain μόνο και μόνο για το SEO. Πολλές φορές η υπερβολική προσπάθεια να βάλεις λέξεις-κλειδιά οδηγεί σε βαριά και δύσκολα ονόματα που δεν χτίζουν ισχυρό brand.
9. Κάνε μια έρευνα για παρόμοια trademarks
Πριν καταλήξεις στο τελικό domain name, είναι καλό να ελέγξεις αν υπάρχουν κατοχυρωμένα εμπορικά σήματα ή άλλες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν παρόμοιο όνομα. Το τελευταίο που θέλεις είναι να ξεκινήσεις το project σου και μετά να λάβεις ειδοποιήσεις για παραβίαση εμπορικού σήματος.
Αφιέρωσε λίγο χρόνο να ψάξεις όχι μόνο στην αγορά σου, αλλά και σε σχετικές αγορές που ίσως επεκταθείς στο μέλλον. Ένα πρόβλημα με trademarks μπορεί να αποδειχθεί πολύ ακριβό αν χρειαστεί αργότερα να αλλάξεις όνομα.
10. Πράξε γρήγορα: το domain που βλέπεις σήμερα μπορεί να μην υπάρχει αύριο
Η αγορά domain είναι πολύ ανταγωνιστική. Καθημερινά κατοχυρώνονται χιλιάδες νέα domains. Αν έχεις βρει ένα όνομα που πληροί τα κριτήρια που συζητήσαμε και νιώθεις ότι είναι το σωστό για το project σου, μην καθυστερείς.
Η κατοχύρωση ενός domain είναι μικρή επένδυση σε σύγκριση με τα οφέλη που μπορεί να σου προσφέρει. Το να προλάβεις το όνομα που θέλεις σε προστατεύει και σου δίνει τη δυνατότητα να ξεκινήσεις με ασφάλεια την ανάπτυξη του brand σου.
Τι να κάνεις αν το τέλειο domain που θέλεις είναι ήδη πιασμένο
Κάποιες φορές, όσο κι αν σκεφτείς το ιδανικό όνομα, μπορεί να διαπιστώσεις ότι το domain είναι ήδη κατοχυρωμένο από άλλον. Μην απογοητευτείς. Υπάρχουν επιλογές.
Μπορείς να σκεφτείς μικρές παραλλαγές του ονόματος, να προσθέσεις μια λέξη που να έχει νόημα (όπως “app”, “online”, “store” ή “official”), ή να δοκιμάσεις άλλη κατάληξη (.net, .co, .io κτλ). Μερικές φορές, αν το domain είναι κατοχυρωμένο αλλά δεν χρησιμοποιείται ενεργά, μπορείς να προσπαθήσεις να επικοινωνήσεις με τον ιδιοκτήτη και να το αγοράσεις.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό να μην κάνεις βεβιασμένες επιλογές. Το όνομά σου πρέπει να παραμείνει καθαρό, ευκολομνημόνευτο και σχετικό με το project σου, ακόμα κι αν χρειαστείς μια μικρή παράκαμψη για να το πετύχεις.
Συμπεράσματα
Το domain name είναι η πρώτη εντύπωση που αφήνει το project σου στο ψηφιακό κόσμο. Είναι ο τρόπος με τον οποίο θα σε αναζητούν, θα σε βρίσκουν και θα σε θυμούνται οι χρήστες. Η σωστή επιλογή domain δεν αφορά μόνο την τεχνική πλευρά, αλλά και την ψυχολογική σύνδεση που δημιουργείς με το κοινό σου.
Μην επιλέγεις βιαστικά. Δώσε σημασία στην απλότητα, στην αναγνωρισιμότητα, στην ευκολία και στη θετική εικόνα. Ερεύνησε, δοκίμασε ιδέες, μίλα με άλλους ανθρώπους και αφιέρωσε χρόνο για να βρεις το όνομα που πραγματικά θα εκπροσωπήσει το project σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Ένα σωστά επιλεγμένο domain name δεν είναι απλά μια τεχνική λεπτομέρεια. Είναι ένα από τα πιο δυνατά θεμέλια πάνω στα οποία θα χτίσεις την επιτυχία σου στο διαδίκτυο.